“Psykedelika er ingen magisk pille”: narrative og kropslige dimensioner af psykedelisk integration i Danmark

Det er efterhånden ingen overraskelse, at psykedeliske oplevelser sjældent virker som magiske piller, der som et standardiseret medikament fikser afhængighed, depression, angst og åndelige kriser uden yderligere terapeutisk indsats. Alligevel spøger ideen om de magiske psykedeliske piller i forskningsdesign, medie-diskurser, solskinshistorier, og i kampen om medicin-godkendelse. Som modsvar taler man i det psykedeliske miljø ofte om vigtigheden af forberedelse og integration, men hvad indebærer det egentlig, og hvordan udøves det?

Forberedelse og integration kan ses som et samfundsmæssigt anliggende og det kan henvise til mere individfokuserede processer, hvor der bygges bro mellem den psykedeliske oplevelse og det levede liv. Denne artikel fokuserer på integration i henhold til den enkelte og skildrer levede erfaringer og praksisser blandt psykedelika brugere i Danmark. Artiklen baserer sig på et etnografisk feltstudie i det danske psykedeliske miljø, hvor forfatteren blandt andet deltog i integrationscirkler og interviewede brugere om deres erfaringer med integration. På baggrund af dette arbejde tegnede der sig et mønster over to overordnede former for selvrelateret integration. Forfatteren kalder disse for henholdsvis ’narrativ integration’ og ’oplevelsesbaseret-somatisk integration’.

Narrativ integration henviser til den meningsskabende proces, hvor brugeren benytter fortolkende, sproglige og narrative teknikker til at integrere indsigter og væremåder fra deres psykedeliske oplevelse(r) og til at destabilisere og genskabe deres selvforståelse og -fortælling. Det kan eksempelvis være gennem terapi, dagbog, samtaler, og en genskrivning af ens livsfortælling.

Begrebet om den oplevelsesbaseret-somatisk integration forsøger at indfange en kropsligt medieret proces af selv-transformation, hvor indsigter og visse værens- og sansemåder fra den akutte psykedeliske oplevelse forlænges og genkultiveres i brugerens daglige eksistens. Dette skete hos brugerne som en form for kropslig afstemning og ændring i sansemodtageligheden, blandt andet ved at forbinde sig med og forstærke den umiddelbare kropslige og følelsesmæssige oplevelse samt sansning. Deltagerne i studiet brugte blandt andet meditation, øvelser til øget kropsbevidsthed, natursamvær, bevægelse, kunst og mikrodosering til denne form for integration.

Artiklen udleder, at psykedelisk integration i samtidens Danmark kan ses som en processuel selvtransformation af brugernes oplevelsesmæssige orientering, hvor forståelser og/eller væremåder fra den akutte psykedeliske oplevelse væves ind i, forlænges og/eller legemliggøres i brugernes daglige eksistens og relationer. Sagt på anden vis, integration består i høj grad i at skabe forandring i ens selv-forhold og tilstedeværelse i verden, at bygge en fremtid der manifesteres i både erfaring og fortælling. Psykedelisk integration er således skabelsen af et selv- og verdensforhold, der kan være informeret af både sensoriske, kropslige, sjælelige og psykologiske indsigter fra den psykedeliske oplevelse.

I konklusionen pointerer artiklen, at de to former for integration ofte var komplementære hos brugerne, og at begge strategier kan være brugbare for at skabe længerevarende, terapeutisk betydning af den psykedeliske oplevelse. Desuden understreger forfatteren, at denne antagende selv-relaterede integration altid foregår i mellemmenneskelige rum, hvor både intime og bredere kulturelle dimensioner præger processen.

I sin helhed dokumenterer artiklen, hvordan psykedelisk-assisteret terapeutisk transformation for nogle mennesker kræver engageret, kontinuerligt arbejde med sig selv og med andre – et arbejde og en læringsproces, der strækker sig langt ud over den enkeltes akutte psykedeliske oplevelse ind i både forberedelse og integration. Artiklen understreger dermed nogle af de kritiske aspekter som overses, hvis vi tilgår psykedeliske substanser som magiske piller eller quickfix-behandlinger.

Læs hele den videnskabelige artikel.

Stort tak til alle som støtter og følger vores arbejde! 🙏 Jeres støtte gør det muligt at fortsætte vores formidling af psykedelisk forskning. Hvis du endnu ikke er medlem, kan du overveje at blive det. Dit medlemskab hjælper os med at sprede viden, og du får samtidig adgang til mange unikke medlemsfordele. Læs mere og bliv medlem her: forbundet.cepda.dk🌍🔬